Advies voor jong en oud, sterk en zwak!!!

Corona treft je luchtwegen en longen. Jouw immuunsysteem is jouw eigen leger om het COVID-19 virus te bestrijden. Neem voorzorg maatregen wat betreft het gezond (schoon)houden van je luchtwegen en longen en het fit houden van jouw immuunsysteem.

De IC bereikt ook in Nederland bijna zijn maximum capaciteit en dan moeten velen mensen echt rekenen op hun eigen immuunsysteem!

Misschien denk je, ik ben nog jong en fit en dit gaat mij niet aan, maar wij jongere kunnen helpen om de verspreiding langzamer te laten verlopen en advies door te geven aan ouderen en kwetsbare mensen die jij kent in jouw omgeving (bijvoorbeeld je ouders).

Daarom zet ik wat praktische punten op een rij waarmee jij (of je naaste ouderen (65+)) in ieder geval preventief je luchtwegen en longen schoon kan houden, het zuurstof niveau in je lichaam op pijl kan houden, de zuurgraad in je lichaam neutraal  kunt houden en je het immuunsysteem klaar kan stomen voor het moment dat het COVID-19 virus toch wel jouw ouders bereikt.

Laten we beginnen met de longen. Corona zorgt voor een longontsteking en het fibrotiseren van de longen, dit houdt in dat de longen verstijven en hierdoor minder goed zuurstof op kunnen nemen. Dit in relatie met de ontstekingen (wat zorgt voor vocht in de longblaasjes) zorgt ervoor dat mensen niet meer voldoende zuurstof op kunnen nemen en sterven!

Luchtwegen:

  • Op het moment dat je verkouden begint te worden begin dan met stomen.
  • Zorg voor elasticiteit behoud van je longblaasjes en optimale zuurstof opname door ‘deep breathing’ oefeningen. Denk hierbij aan de Wim Hof Methode (download de app Wim Hof Methode)
  • Het drinken van melk en eten van bijv. yoghurt en kwark creëren slijm in de keel en slokdarm. Op het moment dat de luchtwegklachten toch erger worden vermijd deze producten dan.

Het zuur – base – huishouding heeft ook een belangrijke rol. Je lichaam kan basisch, zuur of ergens daartussen zijn. Je zuur – base – huishouding is erg belangrijk, omdat een te zuur intern milieu (ruimten in je lichaam die niet op de buitenwereld zijn aangesloten) een voedingsbodem is voor schimmels, bacteriën en VIRUSSEN. Een verzuurd lichaam is dus alleen maar lekker voor het COVID-19 virus en des te slechter voor het immuunsysteem waar ik het zo meteen over ga hebben. Zorg dus voor een neutraal  intern milieu. Ademhaling, bewegen, slaap, stress en voeding hebben allemaal effect op jouw zuur – base – huishouding.


Zuur – base -huishouding:

  • Ademhaling: door o.a. het toepassen van de Wim Hof Methode kan je via ademhaling jezelf ontzuren.
  • Bewegen: dagelijks bewegen zorgt voor doorbloeding en een verhoogde ademhaling waardoor je lichaam zich ontzuurd. Laat het maximaal sporten deze periode even zitten, sporten op hoog niveau zorgt namelijk voor extreme verzuring.
  • Slapen: je ontgift (ontzuurd) voornamelijk ’s nachts tijdens je slaap. Dus zorg dat je goed slaapt.
  • (Chronisch) stress zorgt voor een katabool proces. Dit betekent dat het energie kost en dus afvalstoffen produceert, deze afvalstoffen maken het lichaam zuur.
  • Voeding: je hebt voedingsmiddelen die meer basisch zijn of meer zuur. Hieronder een aantal voorbeelden.
    • Zuur: alcohol, suikers, vlees, soja, ei, kaas, peulvruchten, graan, koffie, zwarte thee, frisdrank
    • Base: groenten, fruit, aardappelen, zuivel, knoflook, avocado.

Let op, gooi niet direct alle zuur makende voedingsmiddelen uit je voedingspatroon, maar minder de zuur makende producten die je veel eet en eet meer basisch makende voedingsmiddelen. Alcohol en suiker (bijv. frisdank) kan je natuurlijk volledig mijden.

Als laatste is belangrijk dat jouw eigen immuunsysteem jouw redder in nood is. Het immuunsysteem wint het gevecht tegen bacteriën en in dit geval een virus gelukkig vrij vaak. Jonge gezondere mensen hebben door middel van hun elastisch longweefsel en een nog fitter immuunsysteem een grotere voorsprong en zullen daarom vaak het gevecht winnen. Echter is dit helaas niet het geval bij oudere en zwakkeren. De ouderen hebben al veel long elasticiteit ingeleverd in de afgelopen jaren en hun immuunsysteem is al druk bezig met de verouderingsprocessen en is steeds meer vermoeid geraakt van al die jaren vechten. Bij de zwakkere is het immuunsysteem al vol op aan de gang en is hun weerstand daardoor veel minder sterk.

Maar wat kan je nu nog doen? Zorg er in ieder geval voor dat alle randvoorwaarden om het immuunsysteem zo goed mogelijk te laten werken zo optimaal mogelijk zijn. Het gaat hier grotendeels om energie behoud voor een goede weerstand.

  • Stress: Zorg voor ontspanning en probeer te veel stress te vermijden.
    • Bewegen / mild sporten
    • Voor zover kan sociale interacties
    • Goede voeding
    • Mediatie
    • Rustig ademhalen: 5-10 keer ademen per minuut is goed. Je ademhaling is 1 op 1 gelinkt met het ervaren en het in gang zetten van de fysiologische stress processen.
    • En alles waar jij je gelukkig van voelt!!!
  • Slapen: probeer goede nachten te maken. Slaap is erg belangrijk voor de ontgiften, het verwerken van cognitieve processen en groeiprocessen. Hierdoor functioneer je beter, zal je minder stress ervaren en bouw je op in plaats van roofbouw, welke weer een over activiteit is van je immuunsysteem.
  • Bewegen: bewegen zorgt voor afvoer en toevoer, voor het aanmaken van de juiste signaalstoffen (o.a. endorfine en serotonine) om stress te onderdrukken en het immuunsysteem energie te besparen.
  • Leren: leren zorgt voor ontwikkeling. Je kan leren op verschillende aspecten zoals cognitief en motorisch. Op het moment dat je leert en GOED slaapt creëer je o.a. BDNF, dit is een zenuw groeihormoon wat ontstekingen remt. Een mix van cognitieve, sensorische, sociale en motorische leer prikkels heeft hierbij het meeste effect.
  • Voeding: eet gezond, vermijd alcohol, suikers en teveel aan gluten. Zoals hier boven al is beschreven moet je zorgen voor een neutraal of basisch intern milieu. Bij verzuring is je immuunsysteem ook constant bezig de negatieve effecten daarvan te helen.
  • Darmen: Houdt de darmen gezond! De darmen worden helaas nog zwaar onderschat. Tegenwoordig eten we te veel en verkeerd. Hierdoor heb je een grote kans dat de darmen overbelast raken en er ontstekingen beginnen op te treden (activatie immuunsysteem).

De darmen hebben een directe verbinding met je hersenen (je darmweefsel bestaat zelfs deels uit hersenweefsel) en reageren erg op stress. Je darmen kunnen zelfs stress veroorzaken in je brein (top-down of bottom-up principe).

Je kan de darmwerking met voeding verbeteren, maar ook middels anti-stress therapie (zoals hierboven beschreven).

Je kan zelfs je immuunsysteem trainen, ik weet niet in hoeverre dit op korte termijn effect zal hebben, maar net zoals de rest van de adviezen is het een “baat het niet dan schaadt het niet” advies. De bedoeling is dat je jezelf blootstelt aan een gecontroleerde kortdurende stress. Bijvoorbeeld koud (af)douchen (Wim Hof Methode).

Het lichaam ervaart dan even een forse stress en je immuunsysteem zal ook eventjes actief worden. Stress is een dreiging, dus het immuunsysteem moet aangezet worden om het systeem (jouw lichaam in totaliteit) te beschermen. Na ongeveer 30-45 seconden onder een koude douche staan en het onder controle krijgen van je ademhaling, want die is waarschijnlijk omhoog geschoten, stap je onder de douche uit. De stress is voorbij en het immuunsysteem kalmeert weer. Dit is, naar mijn mening, niet anders als een sprintje voor je conditie of wat gewichtheffen voor je spieren.

We weten natuurlijk niet op hoeveel punten je nu nog kunt scoren, maar zoals we nu ook al zien hoe de natuur in een paar weken tijd weer wat kan herstellen, kan het lichaam dat misschien ook. Haal er in ieder geval  alles uit wat erin zit. Zeker voor de oudere en zwakkeren!!!!!

Ik wil nogmaals benadrukken dat vooral de ouderen en zwakkeren getroffen worden. Laat dit bericht lezen aan mensen in jou privé omgeving die een mogelijk een kwetsbare groep vormen. Alle beetjes helpen op het moment als de zorgcapaciteit tekort schiet

Wil je meer advies om je immuunsysteem beter te laten functioneren en hulp bij ademhalingstechnieken, slaap, anti-stress technieken, bewegen/sporten en/of voedingsadvies, neem dan gerust contact op met Rodi Kosterman.