Dansend revalideren

Doelgroep:

Mensen met blijvende pijnklachten aan de lage rug en/of nek-schouder.
De meeste behandelingen van nu zijn nog steeds niet beter dan 20 jaar geleden, echter gaat onderzoek naar het behandelen van blijvende pijnklachten razend snel en wordt het tijd dat we hiermee aan de slag gaan.

De nieuwe onderzoeken laten zien:
• Dat het brein een grote rol speelt bij het ervaren van blijvende pijnklachten.
• Dat ontstekingsreacties door overbelasting (mentaal en fysiek) de bron van blijvende pijnklachten zijn.
• Dat uitleg over de blijvende pijnklachten rust en inzicht biedt, waardoor er mogelijk minder stress wordt ervaren en er weer betere keuzes gemaakt worden voor het herstel.
• Dat leren dé sleutel is voor het fit houden van je brein.
• Dat het brein door middel van bewegend leren goed te trainen is. Dit gebeurt voornamelijk bij een combinatie met motorische, sensorische, cognitieve en sociale aspecten (dans).
• Dat (motorisch) leren een specifiek brein deel (hippocampus) bevorderd, dat op zijn beurt het stresshormoon kan verminderen.
• Dat technische oefenvormen (souplesse, “gevoel”, fijne aansturing) je lichaamsgevoel optimaliseren (dans).
• Dat bewegen met plezier je afleidt van de klachten en je hierdoor het beschermmechanisme dat de pijn kan onderhouden langzaam afbreekt.
• Dat negatieve conditionering een grote rol speelt bij chronisch pijn en dat het mogelijk is om een positieve conditionering te creëren (bewegen = leuk).
• Dat groepstrainingen (sociale input) een positieve invloed kunnen hebben op je pijnbeleving.
• Dat ons spier-bindweefsel het meest geprikkeld wordt door gevarieerd bewegen.

Dansen:
Dans prikkelt het brein motorisch, cognitief, auditieve en visueel, het heeft een oneindige mogelijkheid van combinaties wat zorgt voor een oneindig leer effect, het is afleidend, erg interactief (sociaal component) en is gemakkelijk af te stellen op de persoon qua belastbaarheid.
Bij dans wordt elk deel van het lichaam bewogen, dus waar je ook pijnklachten hebt, het is toepasbaar.

PROGRAMMA DANSEND REVALIDEREN:

Inhoud:
–  1 Lichamelijk onderzoek bij de fysiotherapeut + invullen van een vragenlijst.
– 10 danslessen, gegeven door een ervaren dansdocent
– 2 educatie gesprekken bij de fysiotherapeut middels power point en ander beeldmateriaal

Duur:
– 10 weken (leren van een choreografie)

Kosten:
– 80 euro voor 10 danslessen ( één keer per week)
– 140 euro voor 20 danslessen ( twee keer per week)
– er wordt geen restitutie gegeven
– Fysiotherapie komt vanuit uw aanvullende zorgverzekering. LET OP: dit moet wel in uw pakket zitten. Zit fysiotherapie niet in uw pakket, dan zijn de kosten 60 euro voor 3 consulten.

Start datum:
Neem contact op met Rodi Kosterman.

Tijden:
Danslessen:
Maandag avond 18.30-19.30 uur (intensievere dansles voor deze doelgroep)
Woensdag avond 18.45-19.45 uur (mildere dansles voor deze doelgroep)

Fysiotherapie: op afspraak

Locatie:
Studio Natuurlijk Pilates (boven Fysiotherapie Bodyproof)
Zandweg 116c, 3454JZ, De Meern

Inschrijven:
Heb je interesse of wil je meer uitleg neem dan contact op met Rodi Kosterman 06-83993690 / Ronald van der Rijst 06-51621144 of stuur een mailtje naar info@fysiotherapiebodyproof.nl