Motorisch leren

Het voordeel van wakeboarden is dat het “leer-element” geen einde heeft. Er zijn eindeloos nieuwe tricks te leren en de techniek kan constant bij geschaafd worden. Dit zorgt voor neuro-geogenese, de aanmaak nieuwe zenuwconnecties, waardoor men leert.

Maar wat is nou de beste manier om zo efficiënt mogelijk een nieuwe motorische beweging te leren? Een eenduidig antwoord is er niet.
Een praktische en persoonlijke invalshoek is van belang. Het blijft een kwestie van trial and error. Wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander.
Hersen onderzoek is de laatste jaren ontzettend in ontwikkeling, waardoor we steeds meer weten, maar een theorie kan in de toekomst ook weerlegd worden.
Het motorisch leer proces (neuro-geogenese) gebeurt voornamelijk in je slaap. Dan komen de meeste groeihormonen vrij, waarvan BDNF (brain derrived neurotrophic factor), -een neuronale groeihormoon, het belangrijkste is voor motorisch leren.
Dit betekend dus dat op het moment van de training het leer effect nog niet maximaal is en het geen zin heeft om lang achtereen dezelfde trick te oefenen i.v.m. vermoeidheid. Dit verschilt per persoon. Stel voor jezelf een richtlijn (bijvoorbeeld  een sprong 15 keer inzetten). Rust even uit probeer dit desnoods later op de dag nog een keer en dan vooral 1 of 2 dagen later. Vaker in de week even een trick oefenen heeft dus meer leer effect dan bijvoorbeeld 1 dag heel vaak die trick oefenen.
Een beetje gezonde stress kan geen kwaad. Denk hierbij aan wedstrijd spanning of een beetje spanning bij het leren van een nieuwe trick. De adrenaline maakt ons scherp en de motorische handelingen zullen sneller verlopen. Echter teveel stress of te lang stress (overbelasting) heeft een negatieve invloed op motoriek en het motorisch leren.

Door te veel stress, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd, kan de adrenaline op de propiosensoren gaan zitten waardoor je motoriek afneemt. De propiosensoren zorgen ervoor dat je de positie van een lichaamsdeel ten opzichte van de ruimte kan inschatten wat essentieel is voor je motoriek.
Te lang (onbewuste) stress zorgt voor nog meer problemen. Het klinkt cliché, maar zorg dat je zo lekker mogelijk in je vel zit voor een zo goed mogelijk leer-effect.
Als je niet lekker in je vel zit kan dit een teken zijn van een low-grade neuro inflammation (een milde constante ontsteking van het zenuwstelsel). Een low-grade neuro inflammation zorgt juist voor een afname van zenuwverbindingen en het wordt lastiger om nieuwe zenuwverbindingen aan te maken.

Een aantal tekenen van low-grade neuro inflammation zijn:
– niet lekker in je vel zitten, gedemotiveerd zijn (minder zin om te wakeboarden en/of je laat kleine dagelijkse routine dingen wat meer zitten)
– je geheugen werkt iets minder goed (je haalt bijvoorbeeld woorden door elkaar en/of kan niet op woorden komen)
– je creativiteit wordt minder
– je slaapt minder goed
– je hebt veel meer ruzie met je naasten
– je raakt sneller vermoeid
– je motoriek is minder accuraat
– je zicht zou wat kunnen vertroebelen.
– je hebt snellere en intensievere pijnklachten

Merk je 1 van deze dingen op neem dan meteen actie en haal de overbelasting/stress prikkel weg. Zorg dat je weer LEKKER in je vel komt te zitten.

Dit heeft in een drukke periode veel meer resultaat op het motorisch leren dan vermoeid doorgaan met oefenen.

Scroll naar top